Atleten van Invictus doen de bootcamptraining.

Hardlopers hebben baat bij bootcamp: 'Je pakt andere spiergroepen aan en je hele lichaam wordt meegenomen’

Atleten van Invictus doen de bootcamptraining. Rens Hooyenga

De wedstrijden liggen vanwege de coronamaatregelen dan wel stil, dat betekent niet dat atleten van loopsportvereniging Invictus het rustig aan hoeven doen. Naast aan een speciale marathon kunnen leden meedoen aan een bootcamptraining. ‘Hardlopers hebben er zeker baat bij.’

De bootcamptrainingen staan onder leiding van Petra Mulder uit Oosterwolde. Als lid van Invictus wierp ze vorig jaar er een balletje over op. ‘Ik heb zelf ook bootcamptrainingen gedaan. Voor atleten hebben de oefeningen veel voordelen. Je gebruikt andere spieren. Het levert kracht en uithoudingsvermogen op.’

Mulder, die naast hardlopen en bootcamp fanatiek korfbalt en aan canicross doet, stelde het bestuur van Invictus voor een proefles op te zetten. ‘In september hadden we een mooie, enthousiaste groep bij elkaar.’ Bootcamp is volgens Mulder niet alleen een goede training voor de beenspieren, maar ook voor de torso, de lichaamsbalans en de coördinatie. ‘De oefeningen zijn echt in het belang van de atleet. Ze gaan een uurtje volle bak.’ De lessen bestaan onder meer uit hardlopen, intervaltrainingen en fitnessoefeningen.

Bosberg

Na de geslaagde proefles kregen de trainingen een vervolg op en rond de Bosberg in Appelscha. Mulder: ‘Dat was een ideale omgeving, met de trap van de uitkijktoren en de zandvlakte in de buurt. Dat is de essentie van bootcamp: in de natuur oefeningen doen.’

Vanwege de coronamaatregelen mogen de trainingen niet meer in de natuur worden gegeven. Mulder zat niet bij de pakken neer en zocht naar oplossingen. ‘Vanaf december gaf ik de bootcamptrainingen online, via Zoom. Een matje in de keuken en gaan. Het is natuurlijk wel een stuk beperkter in vergelijking met de vrije natuur.’

Nadat de coronaregels waren versoepeld, mochten de lessen weer in de buitenlucht, maar alleen op een afgesloten terrein. Ook daar vond Mulder snel een oplossing voor. ‘Ik korfbal bij DIO. Ik heb het bestuur gevraagd of we gebruik mochten maken van het korfbalveld op sportpark Oostenburg. Daar kun je makkelijk anderhalve meter afstand houden en in groepjes van maximaal vier personen trainen.’

Zandzakken

Om de sporters niet te dicht bij elkaar in de buurt te laten komen, maakt Mulder gebruik van circuitjes, zodat de oefeningen niet statisch worden. Ze maakt gebruik van diverse voorwerpen, zoals kettlebells en zandzakken. ‘Dit alles geeft een extra dimensie aan de trainingen. We zijn creatief bezig en het is nog gezellig ook.’

Per training werken acht tot vijftien atleten zich in het zweet. Elke woensdagavond is er een les op het korfbalveld van DIO. ‘Hopelijk kunnen we snel weer richting het bos. Dat maakt de beleving toch mooier’, zegt Mulder. De lessen zijn alleen bedoeld voor leden van Invictus, al mogen belangstellenden van buiten de vereniging vier lessen meedraaien, om te kijken of bootcamp bij hun past.

Als het aan Invictus ligt, is de bootcamptraining een blijvertje. ‘We gaan er zeker mee door’, zegt Mulder. ‘Hardlopers hebben er ook echt baat bij. Je bent met andere dingen bezig dan tijdens een reguliere hardlooptraining. Je pakt andere spiergroepen aan en je hele lichaam wordt meegenomen.’

Voorlopig blijft het voor Invictus-leden bij trainen. Hardloopwedstrijden zijn nog steeds niet toegestaan, tot teleurstelling van Mulder. ‘Je mist echt het wedstrijdritme. Invictus houdt nu de meimaand-marathonmaand, waarin leden individueel een halve of hele marathon kunnen lopen. Het niet samen kunnen lopen is echt een gemis, maar we zijn al lang blij dat we weer bezig kunnen zijn.’