Historische route is klaar: ‘We proberen ook de verbinding te maken met Veenhuizen’

Van Boerestreek 18 naar 22 naar Bruggelaan 62 naar een Rijksmonument. De historische route is klaar en vertelt alle verhalen achter oude gebouwen en monumenten in Appelscha, Fochteloo en Ravenswoud.

202107062979

202107062979 Foto: Eric van Beek

De kleinere routes in de dorpen zijn te lopen, voor de grotere route kan beter een fiets gepakt worden. De route met de auto rijden is ook mogelijk en mensen in een rolstoel lezen ook gemakkelijk wat erop de infopanelen staat. Het betreft relatief lage lessenaars van cortenstaal.

Vervening

De routes nemen je mee door de geschiedenis van de dorpen. Langs woningen waar veenbazen woonden, naar sluiswachtershuisjes, opzichterswoningen en een voormalig straflokaal. Er is onderweg aandacht voor vervening, de Tweede Wereldoorlog en landschappelijke objecten en kunstuitingen. Zaterdag werden de laatste borden geplaatst in Appelscha. ‘Nu zijn alle infopanelen met elkaar verbonden’, zegt Johan Hoeksma, samen met Maarten Jeronimus, voorzitter van Plaatselijk Belang Fochteloo, Eric van Beek, secretaris van Plaatselijk Belang Ravenswoud en Hennie Louwes, penningmeester van Plaatselijk Belang Appelscha, initiatiefnemer. Het betreft 76 borden met infopanelen, waarop valt te lezen waar je je begeeft of wat er op die plek heeft plaatsgevonden. Op het paneel bevindt zich tevens een QR-code, voor degene die meer achtergrondinformatie wil. Tevens staat op het bord aangegeven hoe ver het is naar het volgende historische punt. In Appelscha kun je twee kleinere rondjes afleggen, maar ze kunnen ook gekoppeld worden. Het totaal van de routes door alle dorpen bedraagt 65 kilometer.

Veenhuizen

Het TIP-kantoor in Appelscha geldt als begin- en eindpunt. Een aantal punten waar de grotere route langskomt zijn arbeiderswoninkjes, uitkijktoren De Zeven, het Fochteloërveen, Maallust en het Nationaal Gevangenismuseum. Maar die laatste twee bevinden zich toch niet in één van de dorpen? ‘Klopt, op die manier proberen we de verbinding te krijgen met Veenhuizen.’ Toeristen worden op die manier sneller deze kant op gelokt. Het is dus ook niet verwonderlijk dat Veenhuizen er nog niet echt om staat te springen. ‘Vooral het uitzoeken van wie welk perceel is is lastig. Er wordt veel gepacht, dus voor we bij de juiste personen uitkomen, is er iets meer tijd nodig.’ Voor nu dus alleen Ooststellingwerf, inclusief een aantal punten in het Fochteloërveen en het Drents-Friese Wold. ‘Daar zijn onder meer punten als de turfstrooiselfabriek en voormalig Us Blau Hiem beschreven.’

Online

Aan de Vaart Noordzijde in Appelscha staan ook enkele borden van panden die aan de overkant van de vaart staan. Daarvoor geeft Hoeksma de volgende uitleg: ‘Het betreft beide keren een scholencomplex. Op deze manier is het overzichtelijker, ziet de bezoeker het geheel en daarbij kwam het ons wat beter uit bij het plannen.’ Verder zijn er online nog wat punten zonder tekst. ‘Dat wordt aankomende week volledig gesynchroniseerd’, legt Hoeksma uit. ‘En dan is alles mooi vlak voor het zomerseizoen.’ Er is nog een enkel paneel – vier stuks in totaal – waar alleen een sticker op zit met tekst. Nog niet de volledige tekst, dat wordt nog uitgezocht. Zodra er nieuwe teksten klaar zijn, wordt de sticker er met een föhn afgehaald en vervangen voor een nieuwe infopaneel.

Boekje met kaart

Is de hele route dan klaar? ‘Nee, we blijven nog even bezig’, meldt Hoeksma. ‘Er komt nog een boekje met kaart, maar hoe dat precies vorm krijgt, is nog onbekend. Naar verwachting komt die een jaar later.’ Er was geen enkele pandeigenaar die weigerde een paneel in of voor de woning te plaatsen. En ook de gemeente was erg enthousiast over de route. Zo enthousiast dat zij bezig zijn voor een extra route langs alle gemeentelijke monumenten. Echter vanwege de bezuinigingsperikelen wordt het mogelijk on hold gezet.

Het idee voor de route was toevallig iets waar Hoeksma en Jeronimus tegelijk mee bezig waren. Hoeksma, omdat hij zelf in een monumentaal pand woont en Jeronimus omdat hij net klaar was met de bebording in de kampen Ybenhaer en Oranje. ‘Toen ik het idee bij SPA05 opperde, wist Harm Louwes van het plan van Jeronimus en hebben we het tot een groter geheel gemaakt.’

De routes zijn gratis en 24 uur per dag te bezoeken.