De Stelling sluit schooljaar af met Elfstedentocht

In één 'stad' moesten de kinderen zich erg warm aankleden. EIGEN FOTO

Obs De Stelling in Makkinga heeft haar schooljaar afgelopen vrijdag op een bijzondere manier afgesloten: met de Elfstedentocht. Er was nog wel een discussie bij de ijscommissie of de veiligheid wel gewaarborgd kon worden, want was het ijs wel dik genoeg?

Bij Workum was het twijfelachtig en er waren problemen met de brug bij Dokkum. Gelukkig kwamen de rayonhoofden met een oplossing en werd toch nog het startsein gegeven. Na het Friese volkslied werd de Friese vlag gehesen en konden de deelnemers starten. De leerlingen waren verdeeld in groepen en moesten een parkoers afleggen met elf opdrachten, zodat er op de stempelkaart elf stempels verzameld konden worden.

Zo moesten de kinderen zich warm aankleden in Sneek, omdat ze door het ijs gezakt waren, in Sloten werden verschillende opdrachten uitgevoerd, in Stavoren moest er zoveel mogelijk water worden overgebracht. Bij Hindelopen was er een kennisquiz, in Workum mochten ze een T-shirt pimpen en in Bolsward moesten ze klunen. In Harlingen was het tijd voor Koek & Zopie, in IJlst werd de Friese vlag gepuzzeld. In Franeker moest de Elfstedenroute worden afgelegd met een prikslee. In Dokkum werd er met elkaar een brug gebouwd en moest de hele groep er overheen naar de overkant. Bij de aankomst in Leeuwarden kreeg iedereen het welverdiende Elfstedentochtkruisje uitgereikt.

Het Efstedenfeestje werd afgesloten met een gezamenlijke dans op het plein. Daarna was het tijd om afscheid te nemen van de achtstegroepers, want voor hun is het afscheid definitief. Er werd op spectaculaire wijze afscheid genomen van de schoolverlaters. Zij mochten in het bij zijn van de ouders, die op het trapveldje naast de school stonden en op gepaste afstand van elkaar, de school via het raam van het groep 8 lokaal glijdend verlaten. Onder luid gejoel en applaus liepen de brugklassers in spé over de rode loper door de erehaag van alle leerlingen van De Stelling van het plein.