Thomas Hof, voorzitter van VVWO.

Raamstickers moeten nieuwe ondernemers naar winkelhart lokken: 'we willen alle leegstand op deze manier aanpakken’

Thomas Hof, voorzitter van VVWO. Rens Hooyenga

Vastgoed Vereniging Winkelgebied Oosterwolde (VVWO) is onlangs, namens de BIZ, gestart met het bestickeren van ramen van panden die leegstaan.

Zij willen er op deze manier voor zorgen dat de panden er aantrekkelijker en fleuriger bij staan én om te laten zien wat er met een pand gedaan kan worden. Door raamstickers aan te brengen lijkt het alsof er een zaak inzit. Zij hopen hiermee nieuwe ondernemers te verleiden naar het winkelhart van Oosterwolde te komen.

Speciaalzaken

De eerste raamdecoratie is aangebracht op het voormalige pand van Scheer en Foppen aan de Nanningaweg. Het pand staat al jaren leeg en het verpauperde wat. Geen gezicht, volgens de vereniging. En daar was de eigenaar van het pand het wel mee eens. Hoe beter alles eruitziet en hoe meer ondernemers zich in het centrum verzamelen, des te beter het is voor ondernemend Oosterwolde en de pandeigenaren. Op de stickers staan verschillende speciaalzaken: een groenteboer, reisbureau en een zuivelhoeve. ‘Slechts een paar foto’s om een potentiële huurder aan te moedigen de stap te maken’, zegt Thomas Hof, de voorzitter van VVWO. En er zijn een paar kijkgaten gemaakt. Wie door die gaten kijkt stuit op de tekst: hier jouw onderneming? Het is een begin. Het pand aan de Nanningaweg is de eerste van meer bestickerde panden. ‘Eigenlijk willen we alle leegstand op deze manier aanpakken’, duidt de voorzitter.

De tekst gaat verder na de foto

BIZ

Maar is het pand al verhuur klaar? Daar wordt aan gewerkt. ‘Nu ziet het pand er van de buitenkant in ieder geval aantrekkelijker uit.’ De eigenaar van het pand is bezig om de binnenkant te renoveren, zodat het vanaf begin 2022 echt verhuurd kan worden. De vastgoedvereniging timmert sinds de oprichting goed aan de weg. Er werd samen met de ondernemers en de gemeente een BIZ opgesteld, waarin een centrumvisie staat. Oosterwolde wil het bruisende winkelhart worden voor de omliggende straal van vijfentwintig kilometer. Er is al een groot marketingplan gestart, zie www.oosterwolde.nl (Winkelhart Oosterwolde Gewoon Dichtbij). ‘En daarnaast hopen we vanuit de BIZ onder meer extra terrassen te kunnen realiseren, waaronder op het water en versiering in de Stationsstraat in de vorm van bloembakken.’ En inmiddels worden er veel foto’s en filmpjes gemaakt van ondernemers en op Oosterwolde.nl geplaatst, om een indicatie te geven van welke ondernemers er allemaal zitten en van ondernomen en toekomstige activiteiten.

De tekst gaat verder na de foto

Proactief

Er wordt achter de schermen al drie jaar hard gewerkt en dat betaalt zich langzaam uit. Het voormalige pand van Henk ten Hoor is onlangs verkocht. Het pand wordt opgeknapt. Er zijn het afgelopen half jaar tijdens de coronacrisis vier ondernemers naar het winkelhart gekomen. Dat zijn naast de Big Bazar, een barbier, een kledingzaak en een kozijnenspeciaalzaak. En er zijn meer gegadigden, verklapt Hof. Maar er is daarnaast nog veel te doen. ‘We zijn proactief, gezamenlijk met ondernemers en gemeente, bezig en daar gaan we zeker mee door.’