Project Schaakdenken en Schaakbewegen op basisschool In de kring Oosterwolde afgerond

De kinderen leren op een speelse manier schaken. Foto: Stichting Schaakbrein

Afgelopen schooljaar hebben alle kinderen van christelijke basisschool In de kring in Oosterwolde kennis gemaakt met een nieuwe manier van leren schaken. Het heet Schaakdenken en schaakbewegen en werd aangeboden door stichting Schaakbrein.

Klinkt moeilijk, maar niets is minder waar. Het is leuk en alle kinderen leerden op speelse wijze schaken.

Iedere groep op school heeft drie sessies gehad van Jozias Hillenkamp en Martin Elderson. In iedere sessie werden een aantal schaakstukken behandeld, zowel in de klas als buiten op het schoolplein. De methode start op schaakborden met minder velden. De kleinste heeft 16 velden (4x4). Dit maakt het vanaf het begin aantrekkelijk voor alle kinderen.

‘De kracht zit hem in de koppeling tussen het bordspel op een tafel en het fysiek beleven van de bewegingen buiten op een groot bord’, zegt Hillenkamp. Met diverse korte spelvarianten als een stuk veroveren, bordjes verzamelen en schaaktikkertje was het nooit saai. De ontwikkelvaardigheden als samen denken, samen een plan maken en veel bewegen kwamen ruim aan bod.’

Inschatten

In de klas werden ook diverse spelvarianten gespeeld waarin de kinderen schijfjes en blokjes op het schaakbord verzamelden. Dat deden ze door ze met een schaakstuk zoals bijvoorbeeld het paard of de toren, te veroveren. Hierdoor leren kinderen op een speelse manier vooruitdenken, plannetjes bedenken en situaties inschatten, zegt Elderson.

In de laatste schoolweek hebben de kinderen in groep 3-4 de laatste sessie gehad. Met de reeds geleerde schaakstuk bewegingen konden de kinderen getallen verzamelen en op een zeer uitdagende manier actief zijn met rekenvaardigheden.

Hoge betrokkenheid


Juf Jessica: ‘Waar je als leerkracht bij een reguliere rekenles het een en ander uit de kast moet halen voor een hoge betrokkenheid, lijkt dit bij meester Jozias en meester Martin als vanzelf te gaan. De leerlingen hangen van begin tot eind aan hun lippen. De passie voor het spel en het enthousiasme waarmee ze dit overbrengen op de kinderen werkt zeer aanstekelijk. Oog voor het kind, dat kwam nadrukkelijk naar voren. Er werd oprecht geluisterd naar ieders inbreng, samengewerkt en tactieken gedeeld. Het is mooi om te zien hoeveel verschillende rekenvaardigheden door middel van het schaakspel geoefend worden, zonder dat de kinderen zich er altijd nadrukkelijk bewust van zijn. Van een spanningsboog is dan totaal geen sprake. Daarbij komen er nog eens heel wat executieve functies om de hoek kijken. Betrokken, blije speel- en lerende kinderen: Daar word ik als leerkracht heel gelukkig van.’

De kinderen van in de Kring hebben nu ervaren hoe schaken ook anders geleerd kan worden en met dit opstapje verder kunnen ontwikkelen in het schaak spelen en denken. Wellicht willen de kinderen meedoen met het Remco Heite schoolschaaktoernooi of gewoon een potje schaken in de zomervakantie.

Mochten andere basisscholen interesse hebben in soortgelijke lessen dan kunnen ze contact opnemen met stichting schaakbrein.

Nieuws

menu