Clarette de Boer.

Mijn werk: Clarette de Boer sport op hakken

Clarette de Boer. Anne Westerhof

De binnenkomst is verwarmend door de muziek en de vrolijke kleuren. ‘Het is zoals we zijn’, zegt Clarette de Boer van dans-studio Clarette en Léon in Oosterwolde. ‘We wonen en werken kleurrijk.’

Dit jaar is voor hen een jubileumjaar, want de dansstudio bestaat 25 jaar. Op dit moment is de studio dicht vanwege corona. Dat heeft grote impact, de dag staat niet meer bol van de danslessen, de horecavoorziening is dicht, er vinden geen feesten en partijen plaats. ‘Door de lockdown heb ik meer vet op de botten dan normaal, ik beweeg minder’, zegt Clarette de Boer. ‘De coronatijd is een vreselijke periode, ik ben een sociaal mens en nu zie ik niemand’. Behalve haar partner Léon Visschers. Edoch, ze is positief ingesteld en stapt nooit met een verkeerd been uit bed. Ook nu danst ze iedere dag een uurtje en wandelt ze regelmatig met haar man die graag verrekijkend vogels spot.

Clarette de Boer (1969) is geboren in Winkel (Noord Holland). In de kindertijd was ze al gefascineerd door dans. Ze ging naar ballet en op haar 13e deed ze al mee aan wedstrijdstijldansen. Op muzikaal gebied speelde ze orgel en mandoline.

Keuze

Het was een lastige keuze: conservatorium of een dansopleiding. Het werd het laatste, ze ging naar de Federatie Dansleraren Organisaties (FDO) en werd gecertificeerd dansleraar. Ze liep stage in Assen en ontmoette daar haar partner. Ze kwam in loondienst bij Jan Willem Jansen (Dansen bij Jansen) en gaf daarnaast danslessen in dorpen in Ooststellingwerf. Dat bleek potentie te hebben, er bestond ook geen erkende dansschool dus de stap om een studio te bouwen werd gezet. De dansstudio Clarette en Léon in Oosterwolde werd opgericht. En dat blijkt een succesvolle story. Het bedrijf biedt entertainment in brede zin; van stijldansen, kid swing, horecavoorziening, bruiloften en seniorenfuiven.

Enthousiasme

Clarette is een opvallende verschijning door haar enthousiasme, de lengte van 1,82 en haar lange benen: ‘De benen hebben altijd in mijn voordeel gewerkt’. Ze geeft haar lessen gehakt, ‘sport op hakken’, en verklapt het geheim dat ze een schoenentic heeft. Ze heeft een voorliefde voor een Italiaanse merkschoen, maar ze laat ze ook nog al eens maken.

Alle dagen in de week is ze te vinden in de studio. En haar talenten kan ze hier kwijt. Vrije tijd komt nauwelijks in haar kraam te pas. Haar werk is haar passie ‘Ik leef de droom’. Zij verzorgt de lessen, party’s en is de gastvrouw. Léon vervult de rol in de backoffice en bij stijldansen is hij haar maatje.

Het dansen, om te leren en te verbinden, daar ziet ze haar uitdaging als sociaal betrokken persoon.

Doelgroepen

De studio heeft een aanbod voor allerlei doelgroepen, jong en oud, gehandicapt en voor verschillende etniciteiten zoals Peruanen en Columbianen, kortom iedereen kan aankloppen en er wordt indien gewenst naar mogelijkheden op maat gezocht. Kwaliteit staat hoog in het vaandel en ze vindt het van belang om op niveau te leveren. Talenten ontdekken en stimuleren is een issue.

Het dansen is voor Clarette een kunstzinnige activiteit, dansen is kunst met haar haar lichaam als kunstobject. Het dansen en haar lichaam ziet ze niet enkel en alleen maar als een sportuiting. De dansstijlen zijn beschreven, daarbinnen is het de uitdaging om deze kunstzinnig in te vullen.

Ze is niet te stoppen en gaat hiermee door zolang het kan. Misschien dat ze in de toekomst wat vaker gaan reizen naar de door hun zo geliefde Caraïben, maar de dansstudio blijft de basis: ‘Als mijn lichaam het kan doen, wordt het niet anders’.