Cultuurkloof en taalbarrières hinderden pilot zelfrijdend vervoer

Appelscha - Fietsers in de berm, vroege stopzetting en slechte communicatie met de leverancier. De proef met het zelfrijdende busje in Appelscha verliep zeker niet vlekkeloos, blijkt ook uit de voorlopige conclusies van de gemeente.

Vol goede moed

De eerste gemeente waar een zelfrijdend voertuig met passagiers de openbare weg gaat. Onder die leus startte Ooststellingwerf vol goede moed aan hun prestigeproject. De twee Easy Mile EZ10's begonnen op 13 september aan de proef: een traject van 2,5 kilometer, op het fietspad tussen de Wester Es en het Drents-Friese Wold.

Niet weerbestendig

De twee voertuigen zitten vol met technolgie, wat het mogelijk maakt om zonder chauffeur van punt A naar B te rijden. Ondanks al deze technische snufjes is er één ding wat de busjes niet kunnen: navigeren in een regenbui. Neerslag brengt de sensoren in de war, waardoor de wagentjes alleen mogen rijden als het droog is.

Fietspad te smal

De rode busjes zouden oorspronkelijk tot eind oktober rijden, maar kwamen na twee dagen al in de problemen. De proef werd tijdelijk stopgezet omdat de in Frankrijk gemaakte shuttles voor gevaarlijke situaties zorgden. Fietsers werden de berm ingestuurd door de shuttle, die meer asfalt vergde, dan eigenlijk werd verwacht.

Cultuur- en taalbarrière

Twee weken stonden de busjes in de garage, mede door beperkingen aan de sensors en obstakels langs het pad. De gemeente legt de schuld hiervan deels bij de leveranciers. Zo spreken ze in hun voorlopige conclusies van 'cultuur- en taalbarrière' en 'beperkte beschikbaarheid en betrokkenheid'.

Beperkte dienstregeling

Deze belemmeringen leidden tot een beperkte dienstregeling en een beperkt aantal opgeleide stewards, die volgens de RDW verplicht moesten meerijden. De pendelbusjes reden per dag slechts enkele uurtjes, voordat ze eind oktober weer van het doek verdwenen.

Geen extra kosten

'We hebben veel geleerd van dit project, waar andere pilots in Noord-Nederland de komende jaren voordeel bij hebben', stelt de gemeente zelf. Ook is het Ooststellingwerf gelukt om binnen het budget te blijven. Zo is het begrote bedrag van 135.000 euro, ondanks alle tegenslagen, niet overschreden.

Wat het zelfrijdende busje in de toekomst nog allemaal in petto heeft voor Ooststellingwerf, is nog onbekend. Het is nog maar de vraag of deze 'eendagsvlieg' een staartje krijgt.

Lees meer in het dossier Zelfrijdend vervoer.