Kunstprijswinnares Mirjam Offringa wil mensen aan het denken zetten

Oosterwolde - Mirjam Offringa, vorige week de Van Lanschot Kunstprijs 2016 won, wil met haar kunst mensen aan het denken zetten.

De tegenwoordig in Groningen woonachtige Offringa (45) heeft in Haulerwijk en Oosterwolde gewoond.

Het Contact

Offringa ontving de prijs donderdag voor haar videokunstwerk ‘Het Contact’. De 3 minuten durende video toont een groepje van vijf mensen die in een metrostation allemaal bezig zijn met hun eigen mobiele telefoon. Ze hebben geen oog meer voor hun omgeving en elkaar.

Nieuwe Kerk Amsterdam

De jury koos de video van Offringa uit vijfhonderd inzendingen. De video is van 17 februari tot en met 9 april in De Nieuwe Kerk Amsterdam te zien. De video wordt tentoongesteld tegenover een meesterwerk van El Greco, een Spaanse schilder uit de 16e eeuw. De Van Lanschot Kunstprijs wordt elk jaar uitgereikt aan een hedendaagse kunstenaar die het beste de huidige tijdsgeest in zijn of haar werk weet vast te leggen.

School De Kring

De in Haulerwijk geboren Offringa verhuisde in 1975 op 4-jarige leeftijd met haar ouders naar Oosterwolde, waar ze naar cbs De Kring ging. De vervolgopleiding aan het VWO in Drachten werd geen succes. ‘Mijn puberbrein kon zich niet concentreren op die vreselijk saaie theoretische wereld, waardoor ik de clown uithing om er toch een feestje van te kunnen maken’, aldus Offringa. Alleen de vakken wiskunde, muziek, tekenen en de talen hadden haar interesse. Dat tekenen deed ze al van kinds af aan.

Meester Cees Winters

Groot was de verrassing toen tijdens een reünie (die ze zelf met twee klasgenoten uit 2011 organiseerde) van de basisschool, meester Cees Winters tekeningen meebracht. Haar favoriete meester had in de meer dan 25 jaar dat hij les gaf aan De Kring de meest opvallende tekeningen van de kinderen bewaard. Een groot deel van die tekeningen was gemaakt door de toen zevenjarige Mirjam.

‘Ik was erg verrast. Hij had als meester dus een scherp oog.’ Offringa over die oude tekeningen: ‘ze waren zo realistisch. Waarschijnlijk omdat ik als kind veel naar de tv keek. Vooral de nieuwsberichten op het journaal maakten altijd diepe indruk op mij. Dat zie je in die tekeningen heel duidelijk terug.’ Offringa heeft nooit geweten dat Winters tekeningen bewaarde. ‘Die lieve meester zal het ons vast wel gevraagd hebben, maar dat kan ik mij niet herinneren. Maar wat is het dan leuk om jaren later te ontdekken dat mijn tekeningen van de wereld om mij heen, toen blijkbaar al opvielen.’

Reactie op de media

Ook in haar huidige werk is Offringa’s reactie op de media, op nieuwsberichten en op observaties uit haar eigen omgeving terug te zien. Nu dan niet meer getekend, maar gefotografeerd of gefilmd.
Eigenlijk is er altijd aandacht geweest voor Offringa’s autonome werk. Zo werden video’s van haar eerder vertoond in de filmzaal van het Groninger museum, maar ook in het gemeentemuseum in Den Haag. Tussendoor ëxposeerde ze in het Kunstcafé in Oosterwolde, op uitnodiging van de werkgroep Kunstcafé van stichting Kunstwerf. ‘Ontzettend jammer dat die werkgroep gestopt is met het organiseren van exposities. Het was een erg leuk initiatief en concept.’

'Geen kunst voor boven de bank'

Ongetwijfeld heeft het winnen van de Van Lanschot Kunstprijs gevolgen. ‘Maar rijk zal ik in ieder geval nooit worden van autonome kunst’, realiseert Offringa zich. ‘Omdat dat niet bepaald kunst is voor boven de bank. Met mijn autonome werk heb ik dan ook meer een filosofisch doel dan een esthetisch. Het lijkt allemaal zo interessant, exposeren in een museum. Maar slechts weinigen krijgen daarvoor betaald. Mij maakt het dan ook niet uit waar ik exposeer. Als er maar zoveel mogelijk mensen komen kijken. Want niets is voor mij interessanter, dan dat mijn werk zoveel mogelijk mensen aan het denken zet. Dat is met deze prijswinnende video, ‘Het Contact’, nu zeker gelukt. Dat is geweldig.’

Om verzekerd te zijn van een inkomen runt Offringa haar eigen bureau, Taped, voor fotografie-, film en schrijfopdrachten.