Bier van Oldeberkoper bereikt mijlpaal

Regio – Het Airborne Beer heeft aan het begin van haar 15e Airborne-seizoen een nieuwe mijlpaal bereikt. Sinds de start van het project, is bij elkaar 10.000 euro ingezameld voor doelen, die herinneren aan de Slag om Arnhem in september 1944.

Bij de verkoop van het speciale bier wordt per fles een bedrag apart gelegd voor het Airborne Museum of voor de Stichting Lest we forget. De organisatie van dit privé-initiatief is in handen van Gerrit Staal, inwoner van Oldeberkoop.

Ruim 17.000 flessen verkocht

Inmiddels zijn er ruim 17.000 flessen verkocht, wat omgerekend dus een bedrag van 10.000 euro heeft opgeleverd. Staal had nooit gedacht dat Airborne beer zo lang zou bestaan. 'Het initiatief is in 1999 gelanceerd met een afdracht van slechts 1 gulden per fles bedoeld om met een voorraad van 3.000 wikkels maar eens te kijken of het wel wat zou worden.' Dat er animo voor was, werd destijds al duidelijk voordat het nieuwe bier goed en wel gelanceerd was in het Airborne Museum Hartenstein.

'Mede door de enthousiaste reacties van de veteranen werd al gauw besloten om er een paar jaar aan vast te knopen', vertelt de tevreden initiatiefnemer. 'Zowel in 2004 bij de 60-jarige herdenking, als in 2006 bij de verkoop van de 10.000-ste fles was een veteraan aanwezig om de presentatie in het Museum luister bij te zetten; de eerste keer zelfs met de Commissaris van de Koningin.'

Het voorlaatste succes werd in 2011 nog bereikt. Op uitnodiging van Airborne Beer onthulde Hans Wiegel, als voorzitter van Nederlandse Brouwers, een luisterplek, pal naast het Airborne Museum in Oosterbeek. De benodigde bedrag van deze luisterplek, als onderdeel van de Liberation route, heeft het Airborne Museum ontvangen vanuit het Airborne Beer project.

Ook de Stichting Lest we forget heeft door de jaren heen de nodige bedragen ontvangen. Dit is inmiddels opgelopen tot 6.000 euro. Deze organisatie betaalt onder andere de kosten voor het verblijf van veteranen en nabestaanden tijdens de herdenkingen.