In het atelier: ‘Kunst van het weglaten’

Oosterwolde - Sinds 2018 woont Egbert van der Meer met zijn echtgenote Coby in Oosterwolde. Aan een rustige stille straat met veel groen uitzicht.

Het huis is verbouwd en een van de slaapkamers is nu het atelier. Het werd Oosterwolde omdat hun dochters in de nabije omgeving wonen. Hiervoor woonde Van der Meer in Scherpenzeel, waar hij 29 jaar verbonden was aan de lagere school in Munnekeburen.

Pabo

Egbert van der Meer (1947) werd geboren in Steenwijk en groeide op in Tolbert. Zijn ouders hadden een veeteeltbedrijf, waarin hij mee werkte. Na de Mulo twijfelde hij of het de Pabo of de kunstacademie werd. Hij koos het eerste, met instemming van zijn ouders. Zij stimuleerden hem in het tekenen, maar waren het er mee eens een opleiding te kiezen die inkomen garandeerde. Als jongen tekende Van der Meer al graag, op de lagere school moest hij met zijn tekeningen de klassen langs om het aan de andere kinderen te laten zien. Met de nodige tegenzin. Het tekenen zit in de familie. Zijn vader tekende ook en zijn drie broers en twee zussen zijn allen creatief. Op de Pabo stimuleerden de docenten zijn tekenkunst.

Na het behalen van het diploma kwam hij voor de klas te staan, maar de ambitie om te schilderen bleef. Van der Meer behaalde een L.O. akte tekenen en daar heeft hij veel aan gehad. Qua methodiek, techniek en de deskundige begeleiding.

Egbert van der Meers eerste werken waren pentekeningen. Daarna stapte hij over op aquarelverf. Nu werkt hij voornamelijk met acryl: ‘het droogt snel, je kunt in meerdere lagen werken en zelfs transparantie lagen aanbrengen.’ Kwast, penseel en paletmes zijn de gereedschappen die hij gebruikt.

Surrealistische elementen

Egbert van der Meer maakt realistisch werk met surrealistische elementen: ‘Werkelijkheid zoals ik haar benader.’ Landschappen, dieren, portetten en met name koeien zijn z’n favoriete onderwerpen. Zijn uitverkoren landschapsonderwerp is de Grote Veenpolder, maar ook De Scheene heeft hij vaak op doek vastgelegd. Een grappige anekdote is dat hij in zijn beginjaren als schilder veel vraag kreeg van boeren om hun boerderij op melkbussen te vereeuwigen. Dat heeft hem geen windeieren gelegd. Daar was veel klandizie voor. ‘Ik heb er een racefiets aan overgehouden.’

Vrijheid van de schilder

In het verleden was hij kritischer op zijn werk, exposeerde nauwelijks, want het was niet gauw goed genoeg. Tegenwoordig schildert Van der Meer losser, gebruikt meer het paletmes en daardoor krijgt zijn werk een expressievere uitstraling. ’De vrijheid van de schilder’. En alle details hoeven niet te worden vastgelegd, als het perspectivisch maar in orde is. ‘De kunst van het weglaten.’

Cursussen

Meerdere malen heeft hij schildercursussen gevolgd bij verschillende kunstenaars. Daarnaast is hij al jaar en dag op pad met zijn schildermaat Hans Smeink. Ruim dertig jaar trekken ze gezamenlijk op. Ze leren en inspireren elkaar. Ook nu komen ze twee maandelijks bij elkaar om te schilderen. Daarnaast hebben ze gezamenlijk geëxposeerd bij de Kijkzaal in Wolvega en in ‘Het Polderhuus’. Van der Meer werkt ook in opdracht en geeft privéles. Voor nu en later wil hij door blijven gaan met schilderen, samen met zijn schilder-vriend. ‘En een expositie in mijn nieuwe woonomgeving, daar ben ik voor in.’