Recreatieondernemers scharen zich onder Appelschavlag

Elsloo – In Oosterwolde, Haule, Oldeberkoop, overal in de gemeente komt hij straks te hangen: de Appelschavlag. Of eigenlijk: Bij Appelschavlag, want zo luidt de tekst op het vaandel. Een initiatief van Appelscha Regio 3.0 om de promotie voor de regio te vergroten. Vrijdagmiddag werd het eerste exemplaar opgehangen bij d’Elf Ieken in Elsloo.

Die werd door wethouder Fimke Hijlkema overhandigd aan Lutske Eggen van ‘d Elf Ieken. De vlag vindt gretig aftrek bij ondernemers in de recreatiesector. ‘Wij hebben als Appelscha Regio 3.0 met alle recreatieondernemers in de gemeente contact gezocht en hen een plekje op appelscha.nl aangeboden, gratis’, zegt Arno Goettsch. Hij is de gebiedscoördinator van de 3.0.-ploeg. De site wordt voorzien van zoveel mogelijk info over wat er mogelijk is in de gemeente. Compleet op maat gemaakte verhaaltjes over alle accommodaties, horeca en activiteiten ‘en daar hoort natuurlijk ook een vlag bij’. Goettsch: ‘Zodra de ondernemer een plekje heeft op de site bieden wij, wederom gratis, een vlag aan.’ Alles voor de toerist. Zie het als een herkenningspunt, als promotie voor de hele regio. Dat Oldeberkoop en Haulerwijk op appelscha.nl te vinden zijn is niet verwonderlijk. ‘De naam Appelscha is binnen Nederland bekender dan de andere Ooststellingwerfse dorpen, zelfs bij het noemen van Ooststellingwerf weet vaak maar een enkeling waar het ligt. Als je Appelscha noemt, is dat anders. Daarom Appelscha.’

De site bevat nu zo’n 150 ondernemingen binnen de gemeentegrens. ‘We gaan actief met Google aan het werk om de naamsbekendheid zo groot mogelijk te krijgen’, vertelt Jan van Zanden, bestuurslid van Appelscha Regio 3.0. Als je straks op Appelscha googelt, vind je niet alleen Speelpark Duinen Zathe, het klimavontuur van de Jongens van Outdoor en het welbekende Eten & Drinken Le Coq. ‘Ook de molen in Makkinga springt dan in beeld’, vult wethouder Hijlkema hem aan. ‘Je vindt allerlei mogelijkheden om je wel veertien dagen achtereen te vermaken in de Appelscharegio.’

Het op de kaart zetten van de regio deed Appelscha Regio 3.0 twee weken geleden al door veel landelijke media en vloggers uit te nodigen. Daardoor vinden sindsdien verspreid over het hele jaar publicaties plaats. Wat dat betreft draait 3.0 op volle toeren. ‘Wij ontvangen al veel toeristen uit delen van Nederland die we hier anders nooit zien’, zegt de eigenaresse van d’Elf Ieken. Wellicht heeft dat wel wat met de coronacrisis te maken, maar toch, ‘we worden gevonden’.

Het wordt bijna interessant voor recreatie ondernemers buiten de gemeentegrens om aan te haken op het Appelschamerk. ‘Zijn we al mee bezig’, vertelt Goettsch. ‘Zodra er binnen een sector weinig aanbod is binnen de gemeente bijvoorbeeld, vergrootten we de regio wat.’ Als voorbeeld noemt hij musea: er zijn maar twee of drie in Ooststellingwerf. Daarom zijn onder andere het Vlechtmuseum in Noordwolde en het Drents Museum in Assen ook meegenomen op appelscha.nl. ‘Vergeet ook Veenhuizen niet.’ Inmiddels schiet het aantal bezoeken op de appelschasite omhoog.

Terug naar de vlag: Eggen plaats hem eerst bij de entree. ‘Zodra het maïs voor het maïsdoolhof hoog genoeg is, plaatsen we hem op de toren in het midden’, laat Eggen weten.