Advertenties zijn niet weg te denken

Een krant zonder advertenties is als een ei zonder zout. Al meer dan een kwart eeuw zorgt accountmanager Aukje van der Zande (45) voor de advertenties in de Nieuwe Ooststellingwerver. Een voor de krant belangrijke bron van inkomsten.

Vroeger ging ze samen met de inmiddels gepensioneerde Arie Oosterhof alleen voor de papieren krant op pad. Tegenwoordig is het aanbod dat wordt verkocht veel groter. In het digitale tijdperk neemt de online verkoop voor de accountmanager een steeds belangrijker plaats in. Ook video’s en banners behoren tot het keuzepakket van de adverteerders. 

Toen Van der Zande destijds bij de Nieuwe Ooststellingwerver aan de slag ging, bestond haar werk uit meer dan alleen het verkopen van advertenties. Ze droeg haar steentje bij aan het bezorgen van de kranten en op de dag dat de Nieuwe Ooststellingwerver verscheen, zat ze ’s avonds bij de telefoon om de bezorgklachten af te handelen.

Door het werk komt Van der Zande in contact met veel mensen. Dat vindt ze ook het boeiende aan haar vak. Er zijn weinig middenstanders in Ooststellingwerf die Van der Zande niet kennen. ‘Ik vind het ook mooi dat ik iets voor de winkeliers kan betekenen. Dat ze dankzij een advertentie meer omzet kunnen draaien.’

De in de Stellingwerven geboren en getogen accountmanager heeft oog voor wat er in haar gebied speelt. Ze koppelt waar het kan advertenties aan jubilea, kampioenschappen of dorpsfeesten. Ooststellingwerf heeft volgens Van der Zande weinig grootschalige adverteerders. Maar het motto ‘vele kleintjes maken een grote’ past haar prima. 

Speciale uitgaven als de recreatiekrant Drents Friese Wold, de voetbalkrant en nu deze jubileumbijlage van de Nieuwe Ooststellingwerver zijn voor de advertentieverkoper de krenten in de pap.