Waardevolle afsluiting van historische actie Albert Heijn

Oosterwolde - Met het uitdelen van ruim zestig volle spaaralbums aan zorginstanties in de gemeente heeft Albert Heijn Oosterwolde de succesvolle historische actie afgesloten.

Het blijkt een zeer waardevol einde. “Deze historische albums maken echt impact op onze bewoners. Je haalt er iets uit het verleden mee terug, de verhalen komen los”, zegt Willem de Vreeze, welzijnscoördinator bij Stellinghaven Oosterwolde.

Plaatjescoördinatoren

Tot begin mei konden klanten van Albert Heijn historische plaatjes sparen. Omdat het door de coronacrisis wat minder makkelijk was geworden om de spaaralbums vol te krijgen, werd de hulp in geroepen van plaatjescoördinatoren. Zo’n veertig inwoners uit de gemeente bleken bereid om deze taak vrijwillig op zich te nemen. “We hebben daarbij volop hulp gehad van weer andere dorpsbewoners”, vertelt coördinator Klaasje Bouma uit Makkinga.

Zeer dankbaar werk

Het verzamelen en plakken van de plaatjes was voor velen een zeer welkome afleiding in de coronatijd. “Bovendien was het zeer dankbaar werk”, zegt plaatjescoördinator Henk van Rijswoud uit Oosterwolde. “Mensen waren zo blij als je ze aan ontbrekende plaatjes kon helpen.”

Zorginstellingen

Op het moment dat de meeste boeken van spaarders compleet waren gemaakt, ontstond het idee om overgebleven lege albums te vullen voor zorginstellingen. Er waren nog plaatjes genoeg en voldoende animo om te plakken. “We hebben deze boeken allemaal een naam gegeven en er een persoonlijke boodschap ingeplakt”, vertelt Bouma.

Wachtruimtes

De ongeveer zestig extra albums zijn bestemd voor woonzorgcentra en zorgboerderijen in Ooststellingwerf. Ook komen er albums te liggen in de wachtruimtes van onder meer huisartsen. “We zijn er ontzettend blij mee”, zegt De Vreeze. “We waren zelf al bezig met sparen, maar nu hebben we voor iedere woning een boek. Echt heel leuk dit.”

Kers op de taart

Supermarkteigenaar Henkjan van Zanten is op zijn beurt alle vrijwilligers die geholpen hebben erg dankbaar. “Samen hebben we ervoor kunnen zorgen dat iedereen het spaaralbum vol heeft kunnen krijgen. Dat we nu ook nog eens extra albums kunnen afleveren bij woonzorgcentra is de kers op de taart. Natuurlijk start je als ondernemer een actie uit commercieel oogpunt, maar dat we met deze historische spaaractie zo’n grote impact hebben kunnen maken, dat had ik nooit durven dromen. We hebben zoveel mensen blij kunnen maken, echt fantastisch.”