In het atelier: ‘Ik ben meer van het duimpotten’

Elsloo - Een oproepje in de Nieuwe Ooststellingwerver leidde ertoe dat Rina Suijkerbuijk besloot om te reageren. Naamsbekendheid is haar belangrijkste drijfveer.

Rina Suijkerbuijk is van oorsprong een stadsmens, maar ze woont met haar huidige partner Carol Grothuis al elf jaar in Elsloo. En met veel plezier, ze genieten van het platteland en van het moestuinieren. In de achtertuin is het dringen om wie voorrang heeft, de kasjes met de kiemplanten, de keramieken ornamenten of de spekstenen beelden. Maar in de winter ontstaat er ruimte, want dan verhuizen de keramische objecten naar binnen om ze te beschermen tegen vorstschade.

Zandvoort

Rina Suijkerbuijk is geboren (1942) in Bergen op Zoom en verhuisde op 10-jarige leeftijd naar Zandvoort. Daar is ze blijven wonen tot 2009. Toen hadden ze genoeg van Zandvoort met het alsmaar uitdijende toerisme. Bovendien zocht ze een woning die ruimte zou bieden voor een atelier en dus was de keus gauw gemaakt.

Klei

De klei kwam op haar dertigste in haar leven. Het begon met het maken van en aankleden van karakterpoppen. Het boetseren van koppen inspireerde haar en vanaf toen heeft ze zich verdiept in het vak. Ze volgde beeldhouw- en boetseerlessen om zich de techniek eigen te maken en uiteindelijk haar eigen stijl te ontdekken. De duimpottentechniek is haar specialisme. Ronde, aaibare vormen worden vanuit de hand gekneed met de duimen tot de gewenste vorm. ‘Ik ben meer van het duimpotten.’ Suijkerbuijk maakt schalen, vazen, potten en allerlei ‘gekke’ objecten. In Zandvoort had ze haar atelier in een oud schoolgebouw met nog veertig andere kunstenaars van verschillende disciplines. Van daaruit werd gemeenschappelijk geëxposeerd onder de titel ‘Kunst aan de kust’.

Glazuren

Rina Suijkerbuijk werkt met verschillende soorten klei en voegt andere materialen toe, zoals koper, as en hout. Haar beelden ontstaan al werkend. ‘De steen volgen, kijken wat eruit komt.’ Na het drogen wordt het gebakken op 1050 graden celsius. Daarna komt het glazuren en wordt het object opnieuw gebakken op dezelfde temperatuur. In de Zandvoortse periode mengde ze zelf de kleuren voor het glazuren, maar tegenwoordig koopt ze deze kant en klaar.

Speksteen

Ze heeft een periode gebeeldhouwd met speksteen, maar vanwege het stof dat vrijkwam is ze daarmee gestopt. In Zandvoort was ze dagelijks en soms ook in de nachtelijke uren te vinden in haar atelier. Ze was gepassioneerd door het vak. ‘Je stopt er alles in.’

Kunstmarkten

In Zandvoort gaf ze ruim twintig jaar workshops en ze exposeerde regelmatig in musea en gemeentehuizen. Via kunstmarkten verkocht ze haar werk. De verkoop is een blijk van waardering. Toch vindt ze het lastig om afstand te moeten doen. Haar ideaal was om in Makkinga een galerietje te openen waar haar werk te bezichtigen zou zijn. Maar de prijs noopte haar hiervan af te zien. Ze heeft haar ambitie niet voortgezet. Dat vindt ze teleurstellend, maar ze zit niet bij de pakken neer.

8erom

Voor de komende tijd gaat ze weer verder met de keramiek. ‘Bovenal, als je eenmaal bezig bent ga je altijd door.’ Wie langs wil komen is welkom op afspraak in haar atelier ‘8erom’.