Alle hens aan dek bij Tafeltje-dek-je

Oosterwolde – Bij Tafeltje-dek-je, de service die ouderen en mensen met een handicap voorziet van een maaltijd, is het aantal klanten explosief gestegen. Dat zijn de woorden van Marrit de Vries van Van Smaak, die deze bezorgdienst levert.

‘Sinds de coronacrisis hebben wij veel meer mensen moeten aantrekken, zowel in de keuken als in de bezorgdienst’, laat De Vries weten. ‘Onze kwetsbare klanten durven vaak niet meer naar de supermarkt.’ Een andere reden van de groei is dat buren, vrienden of familieleden niet meer langskomen om voor de klant te koken. ‘Ouderen die normaal drie dagen per week een maaltijd van ons kregen, bestellen nu vaak voor de hele week. Naast deze vaste klanten kregen we er ook erg veel nieuwe klanten bij. Het is echt alle hens aan dek.’ Precies de reden waarom het bedrijf nog geen cijfers of percentages paraat heeft betreffende de stijging. ‘We hebben er simpelweg geen tijd voor.’

Aangepaste protocollen

De maaltijdbezorger voor de kwetsbare groep werkt met aangepaste protocollen. ‘Normaal zou onze chauffeur aanbellen en de maaltijd bij een klant naar binnen brengen. Om zo klantvriendelijk mogelijk te werken, haalde de chauffeur ook vaak de folie van het voedsel af. Dat is nu uit den boze.’ Er wordt momenteel aangebeld bij de klant en de maaltijd wordt in een tasje aan de deur gehangen. Van een afstandje wordt gekeken of de oudere het pakketje in goede staat heeft ontvangen. ‘Het is erg afstandelijk, maar dat is op dit moment het beste voor iedereen. Hoe graag we ook een praatje met een oudere willen maken, het zit er niet in. We krijgen tot nu toe alleen maar dankbare reacties.’

Afstand

Groenteboer Daan Woltinge uit Appelscha moet zijn werkwijze ook flink aanpassen. ‘Voorheen bezorgde ik de maaltijden in de woning bij klanten. Ik schepte het zelfs voor ze op, maar dat doe ik nu zeker niet meer.’ Woltinge brengt de maaltijden rond in warmhoudboxen. Hij komt nog wel bij de mensen binnen, maar zet het voedsel dan neer in de keuken en vertrekt weer. ‘Ik houd gepaste afstand, ik wil geen risico lopen.’

Beetje onmenselijk

Na de coronamaatregelen die de overheid twee weken geleden nam, lichtte hij zijn klanten in over de genomen maatregelen. ‘Deze groepen zitten alleen thuis. Normaal kwam er nog wel eens iemand op visite, maar dat gebeurt nu ook niet meer. Het is een beetje onmenselijk. Daarom blijf ik af en toe nog wel wat langer staan om een praatje te maken, maar dan wel op flinke afstand.’ Wat de bezetting op de route van Woltinge betreft: hij zit vol en alle klanten ontvangen zes dagen per week een maaltijd van hem. ‘Mocht er nog iemand echt voedsel nodig hebben, dan zet ik natuurlijk alles op alles om diegene ook te voorzien van eten. Ik laat niemand in de kou staan.’