Hoe is het met lokale horeca na coronamaatregelen?

Oosterwolde - Elke horecagelegenheid in Ooststellingwerf gaat op een eigen manier om met de maatregelen die de overheid nam om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De één wacht af, de ander grijpt de kans om de boel eens flink schoon te maken, nu het kan.

‘Wij bleven de eerste twee dagen na de afkondiging van de maatregelen van het kabinet geopend’, zegt Stefan Bijzitter, manager van Fletcher Hotel De Zon in Oosterwolde. ‘Het restaurant was gesloten, maar gasten kregen wel eten. Dat legden wij in een pakketje voor de deur van de kamer. Na aangeklopt te hebben, vertrokken wij weer.’ Vanwege de veiligheid van het personeel en de gasten, werd daarna bepaald dat landelijk alle hotels van Fletcher werden gesloten. ‘We moesten tientallen boekingen cancelen’, geeft Bijzitter aan, die momenteel druk is met het schoonmaken van het hotel. Zowel de kamers als de keuken en het restaurant wordt grondig schoongemaakt.

Saillant detail: om de uren van het personeel wat op peil te houden, draaien ze om de beurt 24-uurs diensten. Op die manier is er te allen tijde iemand in het hotel ter voorkoming van inbraak.

Dorpsfunctie

Hotel Lunia in Oldeberkoop is nog wel geopend, maar zag het aantal gasten drastisch afnemen. ‘Vaak wordt er op het laatste moment afgebeld’, laat hoteleigenaar Kim Linse weten. ‘De ene dag is er geen enkele gast, de andere dag één persoon voor een zakelijke afspraak.’ Het restaurant is gesloten. Om die reden krijgt die een likje verf. ‘Het wordt in spiced honey – de populairste kleur van 2019 – geschilderd.’ Ontbijt en een eventueel diner wordt bij de kamer afgeleverd. Ook bezorgt Lunia tijdelijk maaltijden.

 

Omdat het multifunctionele centrum in het dorp is gesloten, neemt het hotel die dorpsfunctie tijdelijk over. ‘We hadden al een bibliotheekje in het hotel met boeken en legpuzzels. Eind vorige week hebben we iedereen opgeroepen puzzels of boeken langs te brengen, zodat iemand die zich verveelt ze gratis kan afhalen om te lenen.’

Ook werkt het hotel samen met Karst Berkenbosch. ‘Ouderen die jarig of eenzaam zijn kunnen ons bellen. Dan komen wij een gratis taartje langsbrengen en speelt Karst een liedje, op gepaste afstand uiteraard.’ Op vrijdag vond het eerste privéoptreden plaats bij Griet van der Muur in het dorp. Ze genoot volop van de muziek van Berkenbosch, en natuurlijk van het appeltaartje dat Hotel Lunia meebracht.

75 procent daling

Mohammed Abdilmoaty van Pizzeria Grillroom De Palm in Haulerwijk zag het aantal bestellingen de afgelopen tijd met 75 procent afnemen. ‘Ik heb geen idee waar dit aan ligt, misschien dat mensen niet weten dat wij nog wel gewoon mogen bezorgen of misschien is men bang dat ze iets oplopen. We wachten af hoe dit afloopt’, zegt hij.

 

Restaurant Leafs en Grand Café De Hildenberg hebben de deuren gesloten, maar – innovatief als eigenaar Johan Herder is – heeft hij de menukaart van de restaurants iets verkleind op de beide Facebookpagina’s gezet en laat hij de thuismenu’s bezorgen.

Thuismenu

‘Voor zowel de lunch als het diner hebben we een kaart samengesteld. Klanten kunnen hun bestelling doorbellen, die we vervolgens aan de deur bezorgen. We krijgen enthousiaste reacties’, laat hij weten. Binnenkort zijn de menu’s ook beschikbaar via Thuisbezorgd.nl. Het nieuwe concept loopt zo goed dat Herder er zelfs aan denkt om deze handelswijze door te zetten zodra de restaurants weer openen. ‘Het kan er wel naast.’ Bezorgen doen de bedrijven in een straal van ongeveer 25 kilometer van Appelscha.

 

Geeske Hooghiemstra, mede-eigenaar van ’t Witte Huis in Donkerbroek was druk aan het werk toen het kabinet de maatregelen nam.

Afbellen

‘Wij wisten nergens wat van toen er ineens heel veel telefoontjes binnenkwamen van gasten die zeiden dat ze niet meer bij ons mochten eten.’ Een heel vreemd moment, noemt ze het. De restauranteigenaar besloot vervolgens iedereen af te bellen. ‘Er stonden nog aardig wat reserveringen, vooral van groepen.’ De voedselvoorraad besloot Hooghiemstra weg te geven aan een collega, aan iemand die wel doorging maar dan met de bezorging. ‘Wij wachten af’, zegt ze. Al geeft Hooghiemstra wel aan iets te bedenken zodra de horeca langer gesloten moet blijven. ‘Wij plannen in het restaurant vlak voor de heropening een grote schoonmaak.’