Wanden Stokersverlaat worden nieuw, maar lijken oud

Appelscha Het is een indrukwekkend gezicht. De vervanging van de brug en de renovatie van de schutsluis Stokerverlaat lokt geregeld toeschouwers. Achter de stalen hekken staat het publiek op de eerste rang.

Bekijk hier de reportage. Tekst gaat hier onder verder.

Het is een gigantische klus. ‘Een mooi project’, vindt uitvoerder Sicco van der Mei die er dagelijks op toeziet dat alles goed verloopt. De uit 1890 daterende sluiskolk wordt helemaal vernieuwd. Die verkeerde in slechte staat. Door houtrot was schade ontstaan aan de gemetselde sluiswanden. Die worden in zijn geheel vervangen door een nieuwe constructie.

Het uiterlijk van de gemetselde sluiswanden verandert niet. ‘We hebben bij de oude kolk de bovenkant van de muur, de rollaag, er helemaal afgezaagd. De rollaag is opgeslagen. Als het nieuwe metselwerk eronder er opzit, wordt de oude rollaag er weer opgelijmd’, aldus Van der Mei. ‘De hoofden, de deuren, blijven bestaan. Die zien er nog wel goed uit’, vertelt Van der Mei.

De inmiddels verwijderde ophaalbrug was gebouwd in 1936 en voldeed niet meer aan de regelgeving voor de huidige verkeerslast. De nieuwe brug wordt net als de oude weer een basculebrug. ‘Maar dan in een modern jasje gestoken.’

De nieuwe brug komt op de oude fundering, maar die draagt het gevaarte niet meer. Er komen acht meter lange palen dwars door de bestaande fundering. De toekomstige brug staat dus vrij van de oude fundering. Van der Mei: ‘Het is wel de bedoeling dat er weer een verbinding is tussen oud en nieuw.’ De oude brug was groen, de nieuwe is straks donkergrijs.

In de enorme bouwput waar mensen en machines volop in de weer zijn, springt een grote buis het meest in het oog. Van der Mei legt de functie van het gevaarte uit: ‘We hebben een buis aangebracht van ongeveer een meter doorsnee. Die ligt door het hele werk heen om het water van hoog naar laag te laten stromen, zodat het altijd door kan blijven gaan.’

De werkzaamheden aan de brug en de schutsluis Stokersverlaat zijn half september begonnen. Dat gebeurde een dag nadat de Turfroute sloot en er geen boten meer door de Compagnonsvaartvaart komen. Voor het nieuwe vaarseizoen begint, In mei 2020, moet de klus zijn geklaard.

Tot die tijd kunnen auto’s via een tijdelijke autobrug de vaart oversteken. De brug is op zo’n honderd meter vanaf de bestaande Stokersverlaatbrug gebouwd. Lopers en fietsers kregen een eigen brug. Vrachtverkeer en bussen moeten tot mei via de N381 omrijden