‘Dit nummer past zo in de top 40’

Appelscha - In aanloop naar theaterspektakel Het Hongerproces op 13, 14 en 15 september in openluchttheater De Koele brengt de Nieuwe Ooststellingwerver een serie verhalen over de totstandkoming van het stuk tot en met de uiteindelijke opvoering. Vandaag deel 2: de muziek.

Het is belangrijk dat de liederen zorgvuldig worden uitgekozen. Dat was de opdracht die schrijver Henk Vondeling kreeg van Geert Veen en Carol Klok. Zij zijn de aandragers van het onderwerp: Het Hongerproces. Ze hadden een toneelstuk voor ogen dat het leven van zo’n 125 jaar geleden goed weergeeft, voorzien van krachtige muziek. Vondeling had een flinke klus te klaren. Muzikant is hij namelijk allerminst en aan noten lezen waagt hij zich ook niet aan. Twee oude songs kreeg hij aangedragen van Veen en Klok. Dat was mooi, die konden gedurende het schrijfproces in het verhaal gevlochten worden. Er moest echter meer muziek in. Het stuk moet gaan leven. De muziek kan de emotie van de verhaallijnen versterken. En zo geschiedde.

Het hele stuk wordt voorzien van live muziek. Daarvoor contracteerde regisseur Johan Liest een driekoppige band die onder leiding staat van Martin van den Hurk. Zelf speelt hij keyboard. Jan van de Belt is de drummer en Klaas de Groot speelt gitaar. Vondeling beschreef welke muziek waar paste en schreef zelf ook een nummer. Liest stemde dit af met de band. Hier en daar goten zij er een eigen sausje overheen en werden Kor en Anna Span aangetrokken om nog twee songs te schrijven. De ene keer worden nummers gezongen door één van de hoofdrolspelers, de andere keer door alle acteurs en er wordt zelfs een stukje gerapt of beter: poëtisch verteld op een beat die de drummer aangeeft.

Kor Span begint te spelen. Als actrice Mireille Jonkers en Anna Span beginnen te zingen, is iedereen stil. Het tovert een glimlach op het gezicht van de ongeveer dertig aanwezigen als het drietal het nummer voor een tweede en zelfs voor een derde keer ten gehore brengt. ‘Dit nummer past zo in de top 40’, zegt één van de aanwezigen. Het is niets overdreven. De sound is perfect, de tekst past precies. En uitermate geschikt voor het theaterstuk bovendien. Dit blijft hangen.

Het Hongerproces is voorzien van een flinke partij muzikanten, zangers en zangeressen. Dat is wel duidelijk. Geert Veen verklapt: ‘Er doet naast de zangeressen, band en singer-songwriter, een koor mee, een rapper en een orkest. Sommigen oefenen op eigen tijdstippen, maar vanaf 19 augustus komt alles bij elkaar. Liest: ‘Dan leren de zangers en zangeressen ook wat ze wanneer moeten doen. Het wordt fantastisch.’

Tijdens de oefenavond was één persoon niet aanwezig. Dat was de rapper. Hij liet niets van zich horen, maar: is dat niet rapper eigen? De organisatie heeft daarover nauw overleg gevoerd en besloot tijdens de avond afscheid te nemen van de persoon die was gevraagd poëtisch te vertellen over de armoede in 1893. Er is iemand anders voor gevraagd, die momenteel de teksten aan het bestuderen is.