Hein Mader en tijdgenoten te zien in Nijeberkoop

Nijeberkoop - Het was redelijk druk in Galerie Friesgoed in Nijeberkoop vrijdag bij de opening van de expositie ‘Tijdgenoten van Hein’.

Met Hein wordt Hein Mader bedoeld, de in 1925 geboren beeldhouwer die in 2011 overleed.

Tuin van Ooststellingwerf

Het openingswoord van wethouder Fimke Hijlkema ging over de beelden van Mader die een plek hebben gevonden in de ‘tuin van Ooststellingwerf’, gekomen in het kader van Culturele Hoofdstad maar nu - na constructief overleg met de Stichting Mader - nog een aantal jaren mogen blijven omdat ze dat doen wat Mader voor ogen had: landschap en kunst met elkaar verbinden.

Regionale samenwerking

Interim directeur Niekse Ketelaar van museum Dr8888 ging tijdens haar openingswoord vooral in op hoe groot het belang is van regionale samenwerking en de intrinsieke waarde van kunst. Dat kunst dat doet wat soms niet in woorden is uit te leggen. Dat het je in beroering brengt, je raakt of je het nu mooi of lelijk vindt. Maar ook dat we juist in deze regio elkaar moeten versterken, moeten delen in dat waar we goed in zijn. Met oog voor eigenheid van de plek en de mogelijkheden.

Uit de knoop

In het voorhuis van Galerie Friesgoed staat een beeld van Hein Mader zelf, gemaakt in de jaren ’70. Het verbeeldt de kunstenaar in de periode dat hij bezig was als autonoom maker. Hij werd niet erkend, raakte depressief maar door een expositie in 1974 raakte hij uit de knoop en stroomde de inspiratie weer naar buiten.

Klaas Koopmans

In het voorhuis ook drie werken van Klaas Koopmans. Een kunstenaar die volgend jaar centraal zal staan, omdat het dan 100 jaar geleden is dat de Friese kunstenaar werd geboren. De werkjes bij Friesgoed geven met de eenvoud aan waar Klaas zo goed in was.

Henk Henriët

Doorlopend naar het achterhuis raakten bezoekers in beroering door de twee bustes gemaakt door Henk Henriët.

Henriët, een verzetsman, een idealist die de dood vond aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Janou Sipsma van Friesgoed: ‘Deze werken hebben we gevonden in de opslag van Hein. Hoe ze daar gekomen zijn weten we niet precies. Hein heeft ze in bewaring gekregen maar ze zijn nooit meer opgehaald. Na deze expositie krijgen ze een plek in kamp Amersfoort waar Henk heeft verbleven nadat hij was opgepakt in 1945.’

In een vitrinekast staan vier hele kleine werkjes van Henk Henriët, vier kinderpostzegels die hij ontwierp in 1935. Het appelplukkende meisje dat er op staat straalt dat uit waar men nog in probeerde te geloven in die periode van onrust, hoop.

Museale uitstraling

Sipsma: ‘de bezoekers bij Friesgoed waren geraakt door de museale uitstraling van deze kleine galerie. Misschien kneuterig van buiten maar vanbinnen met eigen karakter en een verhaal dat verteld moet worden.’

De expositie is de hele zomer te bezoeken, inclusief film en werkplaats, van woensdag t/m zondag van 14.00 tot 17.00 uur of als het hekje openstaat.